Termer skrivna med versaler har den innebörd som de har i de allmänna användningsvillkoren som finns tillgängliga här.
Innehållsförteckning
Plattformens funktion
Villkor för listning, avlistning och rangordning
Information om recensioner på Plattformen
EU:s myndigheter
Information om de aktiva tjänstemottagarna
Tvistlösning
Transparensrapport
1.1 Upprätta relationer
Plattformen ”Back Market” är en plattform som tillhandahålls av företaget JUNG S.A.S. via webbplatsen www.backmarket.se och som gör det möjligt för konsumenter att köpa rekonditionerade elektroniska produkter från yrkesverksamma säljare (fortsättningsvis ”Produkt(er”).
JUNG S.A.S. agerar som mellanhand mellan Säljare och Köpare och utgör inte på något sätt säljare eller köpare av Produkterna på Plattformen. Dessa säljs direkt till Köparna av Säljarna.
1.2 Finansiella villkor
Köparna betalar för produkten direkt på plattformen via en betrodd betalningsleverantör. Säljarna ger JUNG S.A.S. befogenhet att i Säljarnas namn och för Säljarnas räkning ta emot de belopp som Köparna betalar in.
Produktpriserna och leveranskostnaderna bestäms fritt av Säljarna.
Köparna betalar dessutom en serviceavgift till JUNG S.A.S. Det exakta beloppet visas för Köparen innan denne bekräftar beställningen.
Säljarna måste betala JUNG S.A.S en fast månadsavgift och provision för alla bekräftade transaktioner som genomförts av en Säljare på Plattformen. Provisionsbeloppet är en fast procentsats av transaktionsbeloppet inklusive alla skatter (inklusive fraktkostnader).
1.3 Garantier
De tillämpliga lagstadgade garantierna och den köpgaranti som Säljarna erbjuder kan användningsvillkoren som finns tillgängliga här.
För att utöva sina rättigheter kan Köparna logga in på sitt kundkonto genom att klicka på knappen ”Få hjälp” för beställningen i fråga eller genom att fylla i kontaktformuläret som finns på denna länk.
2.1 Listning
På plattformen listas endast professionella säljare. För att kunna sälja produkter på plattformen måste Säljarna öppna ett säljarkonto och förbinda sig att respektera i synnerhet följande:
Tillämpliga bestämmelser.
Plattformens kvalitetskriterier när det gäller logistikhantering (leveranstider, lagerhantering, kvalitet på levererade produkter). Dessa kriterier anges i säljarens allmänna villkor och i kvalitetsstadgan.
De allmänna försäljningsvillkoren finns här.
Säljare får endast sälja rekonditionerade elektroniska produkter på Plattformen.
2.2 Avlistning
Jung S.A.S. förbehåller sig rätten att avlista Säljare, antingen av praktiska skäl eller på grund av en överträdelse.
Orsakerna till en avlistning kan bland annat vara
bristande efterlevnad av gällande lagstiftning,
bristande efterlevnad av de allmänna försäljningsvillkoren eller kvalitetsstadgan.
Jung S.A.S. förbehåller sig rätten att avlista produkter
vars försäljning skulle vara förbjuden eller olaglig,
som utgör en risk för hälsa, säkerhet eller miljö,
som inte är ompaketerade,
som erbjuds av Säljare som har avlistats.
2.3 Rangordning av Produkter
2.3.1 Produkterna på Plattformen är listade inom en produktkategori (t.ex. mobiltelefoner, bärbara datorer, spelkonsoler, smartklockor, hushållsapparater etc.) och underkategorier (t.ex. för mobiltelefoner: Google Pixel, iPhones, Samsung Galaxy etc.).
Produkter på Plattformen kan markeras med etiketten ”Bästsäljare” baserat på antalet beställningar av Produkten under de senaste 30 dagarna.
2.3.2 När en användare söker efter en kategori eller underkategori på Plattformen rangordnas Produkterna på resultatsidan utifrån antalet beställningar av Produkten under de senaste 30 dagarna. Syftet med rangordningen är att lyfta fram de populäraste Produkterna baserat på användarens sökning.
För varje kategori eller underkategori kan användarna också förfina sin sökning genom att sortera resultaten baserat på följande kriterier:
från dyrast till billigast (”Pris: Högt till lågt”),
från billigast till dyrast (”Pris: Lågt till högt”).
2.3.3 När en användare söker efter en specifik Produkt på Plattformen visas en enda Produkt från en enda Säljare för varje produkttyp och tillgängligt skick. Detta innebär att endast en Säljare presenteras som erbjuder Produkten till Köparen. Med andra ord: för varje produktskick visas endast den Produkt som ger användaren mest valuta för pengarna.
För att avgöra vilken Produkt som ska visas används en algoritm som tar hänsyn till å ena sidan produktens pris och å andra sidan följande kvalitetskriterier.
Kvalitetskriterierna som Plattformens algoritm tar hänsyn till vid rangordningen av Produkterna är (i prioritetsordning):
andelen i dåligt estetiskt skick (Aesthetic Defect Rate)
andelen felaktiga produkter (Wrong Product Rate)
andelen defekta produkter (Defective Product Rate)
andelen produkter med fel tillbehör (Wrong Accessories Rate)
andelen sena leveranser (Late Delivery Rate)
En Säljare kan under inga omständigheter påverka denna klassificering eller betala någon ersättning (direkt eller indirekt) till JUNG S.A.S för att bli rangordnad på plattformen. Rangordningen utförs enbart av en algoritm enligt de ovan nämnda fasta kriterierna (Produktens pris och kvalitet).
3.1 Lämna recensioner
Köpare som har gjort en beställning på Plattformen kan lämna en recension om Produkten eller Produkterna de köpt samt leveransen.
Recensionen måste innehålla ett betyg från 1 till 5 och en skriftlig kommentar. De Köpare som vill kan, i enlighet med reglerna nedan, lägga till fotografier till sin recension.
För vissa Produkter kan Köparen betygsätta specifika saker (kvalitets-/prisförhållande, leverans, förpackning och renlighet, övergripande prestanda, estetiska aspekter).
Köparen kan skicka in en recension genom att klicka på länken i det e-postmeddelande som skickas till honom/henne för detta ändamål ungefär en vecka efter att Produkten levererats. De kan även lämna en recension via sitt kundkonto genom att klicka på fliken ”Mina beställningar”.
JUNG S.A.S. ger ingen ersättning i utbyte mot en recension.
När Köparen skickar in en recension förbinder sig han/hon att följa gällande lagar och förordningar. Köparen intygar i synnerhet att han/hon är den enda författaren och innehavaren av eventuella upphovsrätter kopplade till recensionen (foton, bilder eller texter), eller att han/hon har fått uttryckligt samtycke från innehavaren av rättigheterna att distribuera dem. Köparen garanterar att recensionen som han/hon lämnar inte gör intrång i immateriella rättigheter eller några andra tredjepartsrättigheter.
Genom att skicka in en recension ger Köparen JUNG S.A.S. en kostnadsfri, icke-exklusiv, världsomspännande licens för hela den lagliga giltighetstiden för de immateriella rättigheterna, från datumet då recensionen skickades in, att återskapa, publicera, visa, distribuera, ändra, översätta, anpassa och utnyttja hela eller delar av recensionen, med alla tekniska och/eller digitala medel, kända eller okända hittills, i alla format och på alla typer av medier. I synnerhet ger Köparen JUNG S.A.S. tillstånd att återskapa och distribuera recensionen på följande medier:
JUNG S.A.S och dess dotterbolags webbplatser, appar, bloggar, sociala medier,
intern kommunikation inom JUNG S.A.S. och dess dotterbolag,
e-post och nyhetsbrev som skickas till kunder och potentiella kunder,
reklam- och marknadsföringsmaterial,
tredjepartswebbplatser och -appar som tillhör JUNG S.A.S och dotterbolag.
3.2 Publicering och rangordning av recensioner
Endast recensioner av Produkter som har köpts via Plattformen publiceras. Det tar högst en arbetsdag mellan det att en recension skickas in till dess att den publiceras.
Om recensionen innehåller ett eller flera fotografier publiceras fotografierna senare än kommentaren och betyget – inom högst 7 arbetsdagar från det att de skickats in.
Recensioner rangordnas som standard av vår algoritm som tar hänsyn till bland annat betyget, längden på recensionen och om den innehåller fotografier.
Användare kan sortera recensionerna efter kronologisk ordning, relevans, högsta betyg och lägsta betyg, beroende på användarens val.
Om recensionerna inte har modererats enligt reglerna som beskrivs nedan finns de kvar online i 24 månader, eller så länge som Produkterna de gäller säljs på Plattformen.
Recensioner översätts automatiskt till språken i de länder där JUNG S.A.S. eller dess dotterbolag är verksamma. För översatta recensioner anges originalspråket och inköpslandet.
3.3 Ändring och radering av en recension
Köparen kan inom trettio (30) dagar efter att ha mottagit en produkt ändra sin recension via sitt kundkonto genom att klicka på fliken ”Mina beställningar” eller länken i e-postmeddelandet för insamling av recensionen.
Köparen kan också när som helst begära att recensionen tas bort genom att skicka en begäran till e-postadressen som finns på följande länk.
3.4 Moderering av recensioner
3.4.1 Modereringsregler
Positiva och negativa recensioner publiceras automatiskt på Plattformen utan att modereras först.
Fotografier modereras däremot av JUNG S.A.S. innan de publiceras. Modereringen utförs av människor. Om ett fotografi bryter mot reglerna som beskrivs nedan publiceras inget av fotografierna.
Oavsett fall, och efter publicering, förbehåller sig JUNG S.A.S. rätten att när som helst ta bort en recension eller fotografier som bryter mot följande regler enligt nedanstående modereringskriterier.
3.4.2 Modereringskriterier
JUNG S.A.S kan på eget initiativ eller på begäran av en tredje part moderera (dvs. välja att inte publicera eller efter publicering ta bort) recensioner eller fotografier som är nedsättande, kränkande eller förolämpande, eller som bryter mot JUNG S.A.S modereringsregler, särskilt i följande fall:
recensionen eller fotografiet används i reklamsyfte eller innehåller reklaminslag,
recensionen eller fotografiet har publicerats flera gånger eller av olika konton,
recensionen eller fotografiet håller sig inte till ämnet (t.ex. en kommentar eller ett fotografi som inte har något med den köpta produkten att göra),
recensionen eller fotografiet handlar om en annan produkt,
recensionen eller fotografiet uppmuntrar till köp från en konkurrent,
recensionen eller fotografiet innehåller kommentarer eller innehåll som är kopplat till politik eller samhälle, är kränkande, obscent, stötande, av sexuell karaktär, kan anses utgöra förtal eller om recensionen utgör ett personangrepp,
recensionen är oriktig, vilseledande eller skriven av en Säljare,
recensionen eller fotografiet är olagligt eller länkar till olagligt innehåll,
recensionen eller fotografiet gör intrång i tredje parts rättigheter, däribland eventuella bildrättigheter och respekten för integritet och immateriella rättigheter (t.ex. om recensionen innehåller ett fotografi som visar en persons ansikte, även delvis, eller andra personliga eller konfidentiella data),
recensionen eller fotografiet publicerades till följd av identitetsstöld,
recensionen eller fotografiet innehåller personuppgifter eller konfidentiell information,
recensionen eller fotografiet uppmanar till hat, diskriminering, homofobi, främlingsfientlighet, rasism eller våld,
recensionen eller fotografiet kan anses bryta mot gällande lagar och förordningar.
Begäran om att ta bort en nedsättande, förolämpande eller kränkande recension enligt beskrivningen ovan kan skickas av en tredje part till adressen som finns på denna länk.
Begäran om att bort recensioner behandlas av vår personal. JUNG S.A.S. modererar recensioner objektivt enligt de ovan nämnda modereringskriterierna, dvs. enbart baserat på faktaunderlag och oberoende av recensionens respektive författare. JUNG S.A.S. gör sitt bästa för att respektera Köparens yttrandefrihet och samtidigt ta lämplig hänsyn till tredje parts eventuella motstridiga rättigheter och intressen.
JUNG S.A.S. meddelar Köparen via e-post om hela eller delar av recensionen inte publiceras eller tas bort och anger skälen. Köparen kan bestrida beslutet via formuläret som finns tillgängligt på denna länk. Köparen måste ange recensionens datum och det relevanta beställningsnumret.
Vid allvarliga eller upprepade överträdelser av modereringsreglerna förbehåller sig JUNG S.A.S. rätten att tillfälligt eller permanent blockera Köparens konto. Köparen kommer omedelbart att informeras om blockeringen, som ska användas som en sista utväg. Köparen kan ifrågasätta beslutet via formuläret som finns tillgängligt på denna länk.
VIKTIGT: FÖRFRÅGNINGAR FRÅN KUNDER SOM SKICKAS TILL DENNA ADRESS KOMMER INTE ATT BEHANDLAS.
Om du inte är en myndighet från en EU-medlemsstat, Europeiska kommissionen eller Europeiska kommittén för digitala tjänster får du inte använda denna e-postadress. För kundärenden, vänligen logga in på ditt kundkonto och klicka på knappen ”Få hjälp” vid den aktuella beställningen, eller fyll i kontaktformuläret som finns via denna länk.
Om du däremot är en myndighet från en EU-medlemsstat, Europeiska kommissionen eller Europeiska kommittén för digitala tjänster, kan du kontakta Back Market direkt via adressen “authorities@backmarket.com”.
Denna adress kan också användas av medlemsstaternas marknadsövervakningsmyndigheter för att kommunicera direkt med Back Market angående produktsäkerhetsfrågor.
Meddelanden till denna adress ska vara på engelska eller franska.
Lagen om digitala tjänster (Digital Services Act, DSA) är en EU-förordning som trädde i kraft i november 2022 och som syftar till att skapa en gemensam uppsättning regler om mellanhänders skyldigheter och ansvarsområden för att säkerställa en hög skyddsnivå för alla användare.
På Back Market är vi angelägna om att garantera säkerheten för kunder över hela världen och vi värdesätter kundernas förtroende högt. Vårt mål är att skapa förtroende för rekonditionerade produkter för att minska överkonsumtionen av nya produkter och möjliggöra en cirkulär ekonomi för alla elektronikprodukter. I detta avseende utgör DSA en möjlighet för Back Market att förstärka sitt åtagande att skydda kunderna.
Enligt artikel 24.2 i DSA ska Back Market offentliggöra ”information om det genomsnittliga antalet aktiva tjänstemottagare i unionen varje månad, beräknat som ett genomsnitt för de senaste sex månaderna”. Syftet med detta offentliggörande är att fastställa om Back Market sannolikt kommer att kvalificeras som en ”mycket stor onlineplattform” i den mening som avses i DSA, dvs. som i genomsnitt når ut till minst 45 miljoner aktiva tjänstemottagare i månaden inom EU.
I enlighet med denna artikel understryker Back Market härmed att under perioden 30 juni 2024 till 31 december 2024 var det genomsnittliga antalet tjänstemottagare för Back Markets marknadsplats inom EU långt under 45 miljoner. Back Market kommer att publicera uppdateringar i enlighet med den ovannämnda lagen om digitala tjänster.
I händelse av en tvist rörande bildandet, ingåendet, genomförandet, tolkningen av eller giltigheten hos användarvillkoren eller förhållandet till JUNG S.A.S. uppmanas Köparen och JUNG S.A.S. att vidta nödvändiga åtgärder för att lösa tvisten i godo.
Köparen informeras om att han/hon, om han/hon vill, kostnadsfritt kan vända sig till en medlare för att lösa tvisten med JUNG S.A.S i godo. I detta avseende kan köparen vända sig till europeiska, nationella eller lokala organ för alternativ tvistlösning efter eget val (konsumenter kan till exempel hänvisa till den lista som tillhandahålls av Europeiska kommissionen via denna länk).
Om Köparen inte vill använda sig av medling, om medlingen inte har varit framgångsrik eller om andra åtgärder som Köparen kunde ha vidtagit för att försöka nå en uppgörelse i godo med JUNG S.A.S. har misslyckats kan Köparen hänskjuta ärendet till behörig domstol på den ort där han/hon bodde när avtalet ingicks eller när den skadegörande händelsen inträffade, på den ort där JUNG S.A.S. har sitt säte eller Produktens faktiska leveransort.
Transparensrapporten enligt DSA finns tillgänglig via denna länk.